Din bønn: Hvem hører deg nå?

Da jeg var liten ba jeg hver kveld. Jeg ba til Gud. HAN hørte meg. Dette vet jeg, for alt ordnet seg for meg tross alt… alltid.

Han Guden jeg ba til var han derre standardiserte gamle mannen med langt hvitt skjegg. Han lærte jeg om både i kirken og når jeg studerte samvittighetsfullt på søndagsskolen. Jeg var grei og snill for det meste, men hvis jeg plutselig fant på noe pøbel kunne jeg være litt redd for å legge meg.

Da jeg ble eldre stoppet jeg å be, det hadde liksom blitt passé. I tillegg var det å gå ned på knærne synonymt med oppfostret og tillært konformitet, for min rebelske hjerne.

Nå som jeg endelig er blitt litt lekevoksen har jeg utvidet min forståelse av det å be, og skjønt at det finnes mange måter å sette det ut i praksis. Et eksempel er meditasjon, som kanskje kan tolkes som stillhetens bønn.

Det som er sikkert, er at for meg er ikke Gud han mannen lenger, og jeg har det jeg trenger for det meste. Så hva skal jeg nå med dette antikke ritualet?

Hun lille jenta med sløyfer knyttet i museflettene ba i sin tid for å få en Chrystal Barbie, eller en campingvogn til henne og Ken, eller for å får Gud til å klistre Mor og Far sammen igjen. Noen ganger trengte hun rett og slett å unnskylde seg.

I disse dager, og det er fortsatt tidlig i forsøket, har jeg faktisk begynt å be om innsikt, eller å lære å stole på min egen. “Hey Dearest outthere, should I stay on these roads?”. Det er slik det låter inni meg. Jeg sitter bare, og den nøkterne dialogen foregår mellom meg og de universelle krefter som vil oss alle vel. Den eneste etterlevningen etter min barndoms bønn, er at jeg liker best å lukke øynene mine.

Er det noe som hører på deg?

About hillviewroad

Gestalt student, Pilates teacher.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

