Tilgivelse: Hvordan et spor blir til en vei

Jeg er en kvinne som praktiserer “New thought”. For dere som som ikke er kjent med begrepet, betyr dette i korte trekk at jeg av hensyn til min egen helse velger å se lyst på livet.

Vi er heldigvis blitt mange i denne “feelgood klubben”, og jeg må innrømme at selv om bedre tanker ikke alltid faller meg  naturlig, er jeg mest glad når jeg klarer å endre på negative tankemønstre.

En ting vi dedikerte positive tenkere ofte hører er “å tilgi er veien til frihet”. Selv om jeg er enig med dette som et utgangspunkt i en langvarig helende prosess, begynner alikevel mitt indre maskineri å henge seg litt opp. Ja, det er veien, men første må vi evne å se det gylne sporet som leder oss gradvis mot veien. Med andre ord, det er etter mine ideer og erfaringer hverken lurt eller mulig å hoppe over disse trinnene, skulle man ønsker ekte hjertefred. Det er på en litt humoristisk måte nesten som å si, “jeg har klippet luggene til barna mine et par ganger… tror jeg søker jobb som frisør jeg!”.

Uansett hvilke traumer som må bearbeides, er det meget viktig at vi ikke lar en overambisiøs spiritualitet dra oss hodeløse gjennom viktige stasjoner på vei mot varig tilgivelse, og på sikt et liv minus bitterhet.

Det sies jo også, at hvis vi hadde holdt oss kun innenfor disse positive tankefeltene ville vi kanskje aldri trengt å tilgi, siden det da ville vært umulig for noen å vippe oss ut av vår kjærlighetsfylte balanse. Jeg liker å tenker på dette, og ha det som hobby å se på dette som et fremtidig mål;)

About hillviewroad

Gestalt student, Pilates teacher.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

