Skeptikerens sjekkliste

Som student innenfor alternativ medisin støter jeg stadig på folk som enten aldri har hørt om homeopati, eller går rett på sak og beskiver årsaken til sin skepsis med entusiasme

Det finnes i tillegg en annen, litt mer sjarmerende type skeptiker, som først ser underlig på meg, så forestiller jeg over hodet på vedkommende, meg selv på en fluffy sky, komplett med gyllen harpe og englekor. – Åååh, så søtt at hun tror på sånt, tenker de. -Nå reklamerte du feil IGJEN Rose, tenker jeg, så jævlig skjønn liksom!

Nå skal det sies at jeg i tillegg treffer mange åpensinnede, ikke-flokkaktig sjeler langs veien. Det finnes plenty av bevis på at homeopati helbreder mennesker, både vitenskaplig og personlig, men som med alt fenomenologisk styres disse midlene mer av intuisjon og stoffer som fungerer som energiske matcher… Freaky?

Jeg lover, jeg har mine skeptiske dager jeg og. Alt er litt sånn distansert og dystert, kanskje er jeg litt nebbete, og DET kjennes ihvertfall ikke så veldig sunt ut.

For litt over ett år siden var jeg med på en “alternativ vs. skolemedisin-debatt”. “Ingen liker å bli lurt”, het den. “Ingen liker å bli lurt” var en kampanje ledet av Human-Etisk forbundet, den ble startet for å orientere folk om de mulige farene ved å oppsøke useriøse alternativ utøvere. Debatten ble istedet brukt for å angripe komplimetær medisin generelt.   Det som var en liten reddende highlight var at HEF i tillegg hadde invitert en velrespektert lege – som i tillegg viste seg til å være overraskende god i stand-up . Det ble på en måte nødvendig siden det ikke skulle være noe debatt.

Jeg våger å definere skeptisisme som en slags degenerering av det som opprinnelig var ment som et livsnødvendig redskap, nemlig vår indre stemme (Inner-Being) som vi mennesker, før vi ble så skeptiske, brukte som vår overlevelsesmekanisme.

Så for oss som ønsker å tilby skeptikerene en sjanse til å se litt mer himmel, har jeg lagt ved en liten liste med spørsmål hun eller han kan stille seg selv.

SKEPTIKERENS SJEKKLISTE

1. Er det sannsynlig at en metode som er testet av tusenvis av mennesker gjennom flere hundre år uten å oppnå positive resultater, fremdeles eksisterer?

2. Er det sannsynlig at jeg er mer intelligent enn alle disse tusener av individer?

3. Har det skjedd i tidligere tider at metoder har vært praktisert der vitenskapen først senere har kunnet forklare virkningen?

4. Er det sannsynelig at dagens vitenskap vet alt som er å vite om naturen?

5. Hvem bestemmer hva som er gangbar vitenskap?

6. Hvem bestemmer hvor jeg skal rette min skepsis?

7. Hvis jeg avfeier disse spørsmålene istedenfor å svare på dem, hva betyr det?

8. Hvis jeg ikke er skeptisk til min egen måte å tenke på, hvor skeptisk er jeg egentlig?

About hillviewroad

Gestalt student, Pilates teacher.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Skeptikerens sjekkliste

  1. CiViX says:

    Hei!

    Som skeptiker føler jeg meg kallet, og har gjort mitt beste i å svare på dine spørsmål i sjekklisten.

    Kommentarer tas gjerne i mot i mitt kommentarfelt.

    http://tjomlid.com/?p=6226

  2. Hans Torvaldsen says:

    “Det finnes plenty av bevis på at homeopati helbreder mennesker,”
    Kan du vise til ett eneste tilfelle der ditt utsagn er korrekt? Da mener jeg ikke personlige utsagn som ikke kan bevises, men skikkelige vitenskapelig bekreftede tilfeller. Som ikke kan tilskrives placebo.
    Jeg vil tro at bevismengden blir relativ lett. Men, for all del, overbevis meg. Hva skjer så, ja da skal jeg slutte å ofre geiter og begynne men homeopati.

  3. Marit says:

    Hei,
    Civix sitt innlegg ledet meg hit, og jeg tenkte jeg i farten kunne klargjøre en ting. Selv om vi i foreningen Skepsis ikke hadde noe imot debatten det henvises til i innlegget, var det altså Human-Etisk Forbund alene som arrangerte den. Skepsis hadde ikke noe med det å gjøre. Sånn for ordens skyld.

    Jeg lurer på hva du mener med det følgende: “Vi publikumet ble ledet til å tro at Human-Etisk Forbund hadde regien, men nei, det viste seg som en sjalatansk damp at det var den liksom-samaritanske foreningen Skepsis som hadde sine skeptiske Doc Martins godt plantent på pedalene.” Hvor har du det fra at det var Skepsis som hadde regien?

    Vennlig hilsen
    Marit Simonsen
    på vegne av Skepsis

    • hillviewroad says:

      Hei, og takk for din kommentar. Jeg er enig, det at Skepsis SAMARBEIDET med HEF for kampanjen “ingen liker å bli lurt” er ikke det samme som å lede det. Lykke til med dine oppgaver som leder for forreningen, du kommer sikkert til å støtte bort i oss alternative fra tid til annen.

      • Marit says:

        Hei,
        Skepsis hadde faktisk ikke noe med utarbeidelsen av kampanjen å gjøre i det hele tatt. Vi ble invitert for å være med og introdusere James Randi i Oslo da han var her, siden vi i stor grad jobber for det samme som kampanjen står for. Jeg reiste personlig til Trondheim for å besøke en venninne under besøket hans der, og ble dermed med på å introdusere ham der også, men det var altså mest en tilfeldighet. Men det er virkelig det eneste. Jeg opplever stadig at Skepsis blir tilskrevet ansvaret for det ene og det andre, og jeg begynner å lure på om det er fordi våre motstandere ikke tror at noen andre egentlig deler meningene våre.

        Ja, jeg støter stadig på meningsmotstandere, og det synes jeg stort sett er interessant 🙂 Jeg er jo skeptiker fordi jeg bryr meg om slike tema, ikke fordi jeg har forkastet dem.

  4. Chris says:

    CiViX / Tjomlid har sånn sett svart det mange kunne tenke seg å svare, og han er ganske fornuftig og saklig i innlegget sitt. Nå har du muligheten til å “svare” en skeptiker (og bloggen hans er lest av mange likesinnede, så du kan nå mange). Du virker reflektert, jeg tror det vil være veldig fint å få en saklig diskusjon med deg som deltager i kommentarfeltet på tjomlids blogg.

    • hillviewroad says:

      Hei, og takk for din kommentar. En “working-girl” på dagtid er jeg nødt til å sitte å jobbe med “svaret” på kvelden. Når man får en slik god og utfyllende respons (CiViX) er det bare naturlig å bruke litt tid, slik at man ikke hoppe over det som (for meg) bli viktig opplysning. Svaret kommer imorgen. Vennlig hilsen

Leave a Reply

