Hei, er noen der ute?

“... just nod if you can hear me, is there anyone home?”. Er det slik Roger Waters fra det engelske rockebandet Pink Floyd skildrer fraværet av det moderne menneskets evne til å tenke selv?

Det er mulig jeg har misforstått, og lever i evig optimisme, men lenge har jeg fundert over (hvis vi velger å se lyst på ting) hvorfor ikke fler av oss som står fritt til å dele fragmenter av det vi står for, velger å gjøre det. Hva er grunnen til at vi som svømmer i sosiale nettverker/medier og er heldige nok til å være beskyttet av vårt demokratiske land, ikke tar ordet?

I et svært undertrykket land som Iran riskererer bloggere fengselsstraff eller blir plutselig usynliggjørt, skulle deres tankesamling falle innenfor sensur-radaren. Ta den fenomenale Facebooken for eksempel, litt korney kanskje, men også en udiskutabtet bra platform for kommers “self-expression”. Her opplever jeg (med noen få unntak) en trafikkmaskin bestående av, linker, sharing, ordtak, bruk av “man” istenden for “jeg”, mer linker, litt bilder, og en dært “group-think” tendenser, som bidrar til et rikelig lag med “secondhand” skum.

Det er lenge siden jeg slo fra meg teorien om at såkalte Chemtrails brukes, eller i det heletatt finnes. Det kan umulig være nødvendig å drive med biologisk hjernevasking av en befolkning som for lengst har vist tegn til selv-hypnotisering? Når jeg påpeker disse tingene, angriper jeg ikke oss menneskers naturlig behov for å slappe av eller koble ut. Og jeg (tru det eller ei) mener heller ikke at vi skal bruke hvert eneste minutt foran skjemen eller skrivemaskinen på personlig korsfaring. Men jeg har et ønske om å ufarliggjøre vårt personlig utrykk. Privat er bra, stillerefleksjon er bra, oppskifter og familiebilder nyttig og søtt, men jeg mistenker at jeg ikke står alene i et ønske om å kunne la meg inspirerer eller provoserer av frukter høstet på et hjerteformet fat. Med andre ord: Våre egne.

About hillviewroad

Gestalt student, Pilates teacher.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

